Stofhappen in Albanië - Reisverslag uit Berat, Albanië van Gerard en Reinier Alblas / Verbunt - WaarBenJij.nu Stofhappen in Albanië - Reisverslag uit Berat, Albanië van Gerard en Reinier Alblas / Verbunt - WaarBenJij.nu

Stofhappen in Albanië

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Reinier

11 Juni 2014 | Albanië, Berat

11 juni 2014. Van Tirana naar Berat. 118 km. 2086 km vanaf de start.

Wie van plan is zijn vakantie in Albanië door te brengen adviseren wij om zeker het traject Tiranië - Elbasan via de SH 3 af te leggen. Het eerste deel geeft voldoende gelegenheid om in luxueuze hotels aan de rand van een zwembad te genieten van de prachtige bergen om je heen. Diegene die per fiets komen hebben de gelegenheid om een one time record qua snelheid te realiseren dankzij een afdaling via een 5 km lange tunnel. Vanaf Elbasan hebben wij gekozen voor een traject via witte weggetjes op onze route kaart, wat echter geen weggetjes bleken te zijn maar een verzameling van gaten en kuilen, waardoor een gemiddelde snelheid van nog geen 10 km per uur gerealiseerd kon worden. Dankzij de door ons aangeschafte kaart hielden wij tijdens onze tocht volledig vertrouwen in de mogelijkheid ons reisdoel voor die dag te realiseren. Door een naderende onweersbui waren de klimatologische omstandigheden bij een temperatuur van 35° niet bepaald aangenaam te noemen.
Tijdens dit traject, dat gekenmerkt werd door korte, maar felle klimmetjes gevolgd door korte steile afdalingen hebben wij kunnen waarnemen onder welke omstandigheden de lokale bevolking zich moet inspannen om in leven te blijven. Dat wij tenslotte nog 25 km over een onverharde weg temidden van stofwolken veroorzaakt door passerenden vrachtwagens en auto's moesten ondergaan, betekende dat wij aangenaam verrast waren om door een ca 14 jarig jongetje begeleid te worden naar een hotel, waar wij nu thans, na een uitgebreide maaltijd op een dakterras, onder het genot van onze zoveelste Chivas whisky dit verslag aan het typen zijn.

• 12 Juni 2014 - 20:59

Désirée:

Die Chivas whisky hebben jullie echt verdiend! Knap hoor! Is het eind al in zicht?
    Groet Jan Willem en Désirée

Elly Dijkhuizen:

Mooie verhalen!

• 13 Juni 2014 - 00:13

Bernard:

Moet ik nu wel of niet naar Albanië?!