Geluksvogels - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Gerard en Reinier Alblas / Verbunt - WaarBenJij.nu Geluksvogels - Reisverslag uit Tirana, Albanië van Gerard en Reinier Alblas / Verbunt - WaarBenJij.nu

Geluksvogels

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Reinier

10 Juni 2014 | Albanië, Tirana

10 juni 2014. Van Lezhë naar Tirana. 57 km. 1968 km vanaf de start.

Vannacht tot onze vreugde gelogeerd in een hotel dat qua prijs voor ons een all time low record was t.w. € 14,50 voor 2 persoonskamer exclusief ontbijt. Dat de airco niet goed functioneerde bij een temperatuur van boven de 30° was uiteraard een tegenvaller. Daar tegenover was het een geruststellende gedachte dat onze fietsen bij de receptie de nacht mochten doorbrengen onder continu toezicht volgens de eigenaar van het hotel. Dat wij echte geluksvogels zijn bleek wel uit het feit dat Reinier bij de eerste tussenstop na 30 km ontdekte dat de inhoud van beide zadeltasjes met het noodzakelijke gereedschap gestolen was. Wij hadden er niet aan moeten denken dat pas te ontdekken wanneer er in de middle of nowhere fietsreparaties of lekke banden gerepareerd zouden moeten worden. Wel baalden wij als een stekker en zijn vanaf dat moment aan de slag gegaan met het zoeken naar een fietsenwinkel/reparatie bedrijf. Dankzij een vlekkeloos engels sprekend meisje van ongeveer 8 jaar (zie foto) is het ons uiteindelijk gelukt het benodigde gereedschap en de reserve banden weer aan te schaffen.
Het is duidelijk dat 2 opgeruimde, vrolijke cyclisten, daarna het centrum van Tirana onveilig hebben gemaakt. Tirana is geen oude stad heeft wel een zeer fraaie, qua architectuur, moskee, terwijl de chaos in de straatjes rondom ons hostel moeilijk te beschrijven is.
Als je in Albanië een auto bezit, dan ben je echt wat! Dus moet je dat ook uit jouw gedrag laten merken. M.a.w. Driedubbel parkeren, voetgangers en fietsers totaal negeren en tot onze verbazing op een autobaan met gescheiden rijbanen een aantal kilometers tegen het verkeer inrijden, teneinde benzine te kunnen tanken.

• 11 Juni 2014 - 00:42

Marja:

De hoteleigenaar vond dat bedrag van 14,50 dus duidelijkl wat minnetjes.! Hetzij linksom of rechtsom, gij zult betalen.!! Hoop in ieder geval dat jullie voor de rest van de reis voldoende geoutilleerd zijn om een klein technisch probleem aan te kunnen.
    Bij veel foto's en teksten van jullie bedacht ik me dat ook wel eens te willen zien/ervaren, maar wat Albanië tot nog toe betreft, wekt het geen hooggespannen verwachtingen. Nou ja, jullie zijn op de fiets en als er niet te veel vrachtwagens en witte lijnen zijn, ziet het er voor jullie waarschijnlijk al veel relaxter uit dan voor ons thuisblijvers.
    Orakel in zicht.!!!

• 11 Juni 2014 - 12:11

Ton:

Het zou natuurlijk ook kunnen dat het gereedschap al gestolen was VOORDAT je bij het hotel aankwam.
    Stel nu dat niets gestolen was.......dan hadden jullie bijna niets te vermelden. Het feit dat ieder voor 7.25 Euro hebt kunnen overnachten,moet haast alle pijn van de diefstal hebben verdreven. Hoe dan ook het is een ervaring die jullie voor geen goud hadden willen missen. Right?? :-)
    Wat betreft de autobaan, hoe weten jullie dat de auto's tegen de draad in rijden. Waren jullie ook op de autobaan???

• 11 Juni 2014 - 18:28

Maarten:

Fraai is dat, Beste hotel. Wellicht familie van de locale fietswinkel. ;-) Gelukkig hebben jullie tijdig de ontvreemding ontdekt en zo een enorme wandeltocht bespaard. Ach, nu heb je eens in plaats van een souvenir te kopen voor de achterblijvers, een souvenir achter gelaten voor het gastland. Best vriendelijk van jullie, nu zullen ze vast meer fietsers willen ontvangen vanuit Goirle. ;-)

• 11 Juni 2014 - 20:07

Bert:

Beste reinier en Gerard,

Binnenkort begint onze vakantie en rijden we (met de auto) naar Fiesch. Ik zal dus niet lang meer kunnen genieten van jullie belevenissen op de weg naar Athene. Wij zijn daar tot zaterdag 5 juli.
    Mogelijkdat we jullie daar nog kunnen begroeten
    Vandaar bijgaand gedicht dat ik ook weer hier en daar heb moeten bewerken, zodat het aansluit op jullie gedachtenwereld.

"Met de vlam in de pijp". Vrij naar Henk Wijngaard

M'n maat en ik op onze fietsen
    Rijden naar Athene toe
    En we krijgen het voor onze kiezen
    Zo ver van huis en soms wel moe.
    M'n maat en ik op onze fietsen
    Over die eindeloze weg
    En dan moeten we even denken ;
    "Weg gereedschap. wat een pech".

't Is niet erg om hier te rijden
    Zo veel nachten ver van jou
    Want onze fietsen zullen ons brengen
    door de nevel en de kou.
    Als ik thuis ben zul je zeggen:
    Blijf wat langer, als dat gaat.....
    En je weet: ik zou graag willen
    Maar dat is iets dat nog niet gaat.

Even stoppen we op een rustplaats
    Op onze weg naar Athene toe
    En hoe vaak we al gestopt zijn
    Van dat tellen, word ik zo moe,
    Maar het weekend dat we komen,
    Nou dat komt al heel erg gauw
    Want dan stoppen we met fietsen,
    Omdat ik zoveel hou van je jou.

Reinier en Gerard, wees voorzichtig in de nevel en de kou. Het zou leuk zijn jullie in Brig te ontmoeten.
    Hartelijke groet, Marguerite en Bert

• 11 Juni 2014 - 22:16

Martijn:

Heren van het goede leven en de zadelpijn,

Wat gaan jullie weer hard. Bijna al bij de Griekse grens gearriveerd. De crisis lijkt al duidelijk merkbaar gezien de hotelprijzen en jullie hebben vast ook geen vrachtwagens meer gesignaleerd van Guillermo die jullie van de sokken proberen te rijden terwijl ze de economie draaiende proberen te houden.

@gerard: vandaag heeft je dochter ook weer voor het eerst op de fiets gezeten. Onder mijn bezielende leiding heeft ze een preventieve hersteltraining afgewerkt van 43km. Dat is hard nodig nu ze vastberaden is om in oktober de marathon van Amsterdam te gaan lopen. Eén of ander familielid heeft haar daartoe aangezet en uiteraard heb ik nog getracht haar op andere gedachten te brengen. Ik zal verder niet uitwijken wie deze duistere ideeën in haar hoofd heeft gepraat. Uiteraard betekent dit dat dit weer de nodige morele support zal betekenen tzt, maar daar maken we nog wel nadere afspraken over.

Voor nu: geniet van jullie reis en succes met de laatste 1000? km!

Martijn.

• 11 Juni 2014 - 22:59

Aileen:

Dat schiet lekker op mannen! Ik ben benieuwd wanneer de witte Griekse huisjes in zicht komen. Wat maken jullie er weer een mooie reis van. Het wordt vanaf nu wel slapen met de fiets in bed ben ik bang. Vergeten jullie niet vrijdag jullie oranje petjes op te zetten? Ik ben super trots op jullie! X Aileen