Hoe is het leven in Albanië? - Reisverslag uit Lezhë, Albanië van Gerard en Reinier Alblas / Verbunt - WaarBenJij.nu Hoe is het leven in Albanië? - Reisverslag uit Lezhë, Albanië van Gerard en Reinier Alblas / Verbunt - WaarBenJij.nu

Hoe is het leven in Albanië?

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Reinier

09 Juni 2014 | Albanië, Lezhë

9 juni 2014. Van Tuzi naar Lezhë (Albanië). 88 km. 1911 km vanaf de start.

Voortaan geen verhalen meer over het fietsen, de stijging percentages en afstanden die wij afleggen. Wij hebben immers genoeg opgeschept over de bijzondere prestaties die wij hebben verricht. Vandaag de grens met Albanië gepasseerd. En direct al een probleem vanwege de enorme file vrachtwagens die het grensverkeer blokkeerden e.e.a. als gevolg van de dubieuze wijntransporten die door de fa. Verhoeven waren opgezet. Bedankt Wim! Na 2 uur wachten konden we uiteindelijk Albanië in dankzij de bemiddeling van Reinier bij een op dat moment de grens passerende Albanese bruidsstoet (zie foto). Wat een enorm verschil in welvaart tussen Albanië en de landen die wij tot dusver doorgekomen zijn. Het beeld van een boer of oma die met een of twee koeien aan een touw op zoek is naar een stukje berm dat geschikt is om hun vee te laten grazen. In plaats van een vogelverschrikker worden hier ook oma's ingezet om met een rammelend blikje de vogels te verjagen. De eerste grote stad die wij passeerden was Shkodër, een soort combinatie qua rommeligheid van Istanbul en Marrakech. Shkodër, de oudste stad van Albanië en bekend van zijn bijzondere moskee. Wat opviel, in deze stad was dat jonge knappe meiden, ondanks het drukke verkeer zonder op of om te kijken de weg overstaken, waarbij de auto's steeds op tijd remden terwijl overstekende dames van 40+ juist gevaar liepen overreden te worden. Enige zorg beving ons toen wij zagen wat de naam is van de lokale benzinestations. (Zie foto). Voor alle duidelijkheid: Er is op onze levenswandel in Albanië echt niets aan te merken.

• 09 Juni 2014 - 19:35

Gerard En Reinier Alblas / Verbunt:

Gute abend herr Amman,
    Danke fūr Ihre reaction. Wir geniessen unsere tour und erwarten morgen in Tiranië aan zu kommen. Uns geht's gut und wir sehen uns sicher in august. Viele grūsse an Ihre collegen.
    Reinier

• 09 Juni 2014 - 20:21

Guilermo:

regel ik dat er wijn beschikbaar is en nu ga je zo doen. Gezien de voorafgaande verhalen denk ik dat die 2 uur extra rust welkom waren. Na het zien van de foto van het tankstation, denk ik dat de naam Esso vanf nu vervangen gaat worden door het Albanees alternatief. Het geheel ziet er trouwens uit als een leuke afwisselende tocht. Veel plezier.

• 10 Juni 2014 - 07:16

Carlijn White:

Inderdaad, verplichte rust kan af en toe welkom zijn. Zag je kans om een drankje te nuttigen of was die mogelijkheid niet aanwezig?
    Wat een avonturen beleven jullie zeg! Het is een schrijnend verhaal, te denken dat boeren hun vee ergens in de berm moeten laten grazen. Wel vee, geen land?
    Alan en ik hebben een ontzettend gezellige dag gehad met je geliefde 2 schoonzusters Reinier. Heerlijk Amsterdam door gekuierd in wijken waar wij zelf nog niet zo bekend waren,(maar wij zijn dan ook 2 zeer zedelijke figuren). Wij keken onze ogen uit en Alan moest de zijne af en toe weer van de grond oprapen, al dat schoons on display....
    Leuk in een kroegje wat gedronken en toen bij Els thuis onthaald op een zeer voortreffelijk maaltje. Genoten!
    Vandaag ga ik naar Tante Celle en Oom Jan. Hun dochter Marieke zal me in Breda van de trein halen. Daarna ga ik door naar Tilburg en morgenvroeg ben ik een bezoekje aan mijn peettante Tante Emma.
    Fiets gezellig door heren, we genieten van jullie verhalen. Cheers

• 10 Juni 2014 - 10:31

Han En Mengs:

Goede morgen,
    Jullie zullen de reacties op jullie reis wel pas in de avond lezen.Ik ben vanochtend voor het eerst aan jullie verslagen begonnen. Even terug in de tijd is het dat wij deze plaatsen die jullie nu aan doen bezochten.
    Niet op de fiets maar met surfplanken op het dak en tent in de kofferbak. Ik vond het een avontuur en achteraf een enorme afstand.De wegen door het rijgedrag levensgevaarlijk,diverse bekeuringen meteen cash te betalen met als betalingsbewijs een soort loterij bonnetje.MAAR wat een prachtige natuur! Ik heb echt genoten van jullie epistels en zal ze vanaf nu regelmatig gaan lezen. Kom maar terug met het vliegtuig want je moet de GODEN niet tarten en ik vind het zo ook al een enorme prestatie.Veel plezier verder met elkaar!
    Een knuffel voor jullie beiden want dat zullen jullie wel een beetje missen,misschien?
    Han Alblas

• 11 Juni 2014 - 18:33

Maarten:

Gewoon extra goed opletten welke slang je pakt, dan overkomt je niets. Succes heren!