Vares de parel van midden Bosnië - Reisverslag uit Vareš, Bosnië en Herzegovina van Gerard en Reinier Alblas / Verbunt - WaarBenJij.nu Vares de parel van midden Bosnië - Reisverslag uit Vareš, Bosnië en Herzegovina van Gerard en Reinier Alblas / Verbunt - WaarBenJij.nu

Vares de parel van midden Bosnië

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Reinier

02 Juni 2014 | Bosnië en Herzegovina, Vareš

2 juni 2014. Van Vitez naar Vares. 105,74 km. 1276,55 km vanaf de start.

Vanochtend met een zonnetje vertrokken vanuit ons motel dat, na vertrek, ogenblikkelijk de deuren sloot teneinde te bekomen van de ergernis van onze afwezigheid. Teneinde een aantal forse beklimmingen te voorkomen, besloten onze route te wijzigen en via het dal van de Bosna rustig stroomafwaarts de hoofdweg naar Sarajevo te nemen. Vanwege het noodzakelijk onderhoud van het geloof van Reinier en na aandringen van Gerard, toch nog een omweg van 20km gemaakt om het Franciscaner Klooster van Kraljeva Sutjeska te bezoeken. Het betreft het mooiste en belangrijkste klooster van Bosnië Herzegovina waar momenteel nog 6 monniken in wonen. Helaas bleek het klooster gesloten en liet het onderhoud veel te wensen over.
Desondanks heeft de louterende invloed van deze religieuze lokatie er toe geleid dat Reinier met toenemend enthousiasme en kracht de verdere tocht heeft voortgezet. Het lag dan ook voor de hand dat het bereiken van onze bestemming t.w. het bergdorp Vares probleemloos bereikt werd ondanks een lange klim van ruim 30 km! Wat hierbij opviel waren de vele lidtekens die de Balkanoorlog ook op de weg naar boven heeft achtergelaten. De ontvangst in het dorp was in die zin merkwaardig dat wij er kennelijk zodanig als marsbewoners uitzagen dat wij spontaan werden aangesproken door een nichtje van Gorana, degene die de oorzaak is dat wij Vares hadden geselecteerd. Gorana is nl degene die er voor zorgt dat het huis van de familie Alblas nog steeds bewoonbaar is en die ons uitgenodigd had om bij haar moeder in Vares te gaan logeren. De ontvangst was zeer gastvrij, waarbij Gerard met name genoot van de glaasjes Slivovitsj, waarbij ook de voortreffelijke maaltijd niet onvermeld mag blijven.
De natuur in de omgeving van Vares is van een ongerepte schoonheid zodat wij iedereen kunnen adviseren in dat gebied de vakantie te gaan doorbrengen.

  • 02 Juni 2014 - 21:51

    Cocky:

    dag grote mannen,
    twijfelden jullie laatst pas aan het waarOM van jullie tocht???
    Hmmm, geeft te denken, maar kennelijk hebben jullie de twijfel overwonnen en gaan GEWOON door! Fantastisch!
    Wij (tegen wil en dank is ton nu ook sv-lid) bereidden vandaag een boottocht voor SV'ers voor die niet meer gewoon ... aan de natuurwandelingen vanwege fysieke beperkingen kunnen deelnemen.
    Eén ding is zeker: jullie gaan dan NIET mee!
    alle goed en vooral veel moed, met verbazing/bewondering, cocky

  • 03 Juni 2014 - 08:28

    Carlijn White:

    Dit is de derde keer dat ik aan dit relaas begin. De eerste keer begon ik met; "Slivovitsj, mmmm, zal mezelf gauw een glaasje wijn inschenken." Dat deed ik dus prompt en aldus spiritueel verrijkt schreef ik vrolijk hele epistels tot ik besloot eventjes de site te verlaten (niet dicht te doen) om iets op te zoeken. Eenmaal terug vond ik een maagdelijk leeg schrijfhokje en waar ik ook keek, mijn epistel was, net als mijn glas wijn, spoorloos verdwenen. Nog maar een glaasje inschenken dan en wat minder vrolijk opnieuw beginnen. Ik had moeite te onthouden wat ik in mijn eerste schrijven had geschreven, dus de boel begon wat geforceerd te voelen. Maar we gaven de moed niet op en jawel, er kwam toch wel weer wat aardigs tevoorschijn. Laatste slokje wijn en een tevreden druk op de toets; was de verkeerde, weer alles kwijt.
    Toen ben ik maar verslagen naar bed gegaan.
    Dus vanmorgen begin ik maar weer met; "Slivovitsj, mmmmmm, zal mezelf gauw een koffie inschenken". (Is niet hetzelfde natuurlijk, maar goed)
    Wat leuk dat jullie zo fijn onthaald werden door familie van vrienden met heerlijk Slivovitsj en een lekkere maaltijd. Enig zeg; dit zijn zo van die leuke momenten op reis waar je echt van kunt genieten. Ik vind het jammer Reinier dat je het klooster niet kon bezoeken; de geschiedenis lijkt me fantastisch; zal straks even wat googlen.
    Ik heb helaas het Telegraaf artikel gemist; begreep niet dat het online was en in de trein naar Utrecht (gezellig dagje uit) heb ik in een behoorlijk volle trein geworsteld met pagina naar pagina, dichtvouwen, openvouwen, bijlage na bijlage, Alan bijna een bloedneus gevend, maar nee, niks.
    Geniet vandaag en wij kijken uit naar het volgend verslag.
    PS. Je schat van een dochter kwam onverwachts bij ons langs op Vrijdag Reinier; zoooo gezellig!
    Liefs, Carlijn


  • 03 Juni 2014 - 09:20

    Don Leo En Anne Marie:

    Beste Amstel Radlers,
    Van ons nog een keer ' douze points '. Wij overwegen overigens zeer sterk gezien de gestage voortgang van de trip uitbreiding van onze waarderingsmogelijkheden te zoeken.
    All the best boys,
    Leo en Anne Marie

  • 03 Juni 2014 - 21:09

    Boudewijn En Nan:

    Geweldig heren, een klim van 30 km nog wel.kan me indenken dat jullie LIDTEKENS zien in plaats van LITTEKENS. Dat me dat nu toch opviel is wel erg nietwaar.

    Wij willen jullie groeten vanuit Brig waar we nogal wat bussen zien rijden MET fietsenrekken achterop.Jou wel bekend Reinier.waarschijnlijk komen jullie die niet op jullie route vrees ik.toch wel jammer he.

    En hele plezierige tocht verder met alleen maar positieve berichten !
    Jullie zien dat dit bericht niet zo lang is. Dit komt omdat wij schandalig aan het ontspannen en luieren zijn.
    Niet om jullie jaloers te maken hoor!! Ieder zijn hobby! ,

    Groet, boudewijn en nan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerard en Reinier

Actief sinds 06 Feb. 2012
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 143290

Voorgaande reizen:

18 Mei 2014 - 29 Juni 2014

De Balkan-staten...Even terug in de geschiedenis!

23 Juni 2012 - 23 Augustus 2012

Fietstocht naar Sint Petersburg

Landen bezocht: