Kennismaking met Bosnië - Reisverslag uit Bosanski Petrovac, Bosnië en Herzegovina van Gerard en Reinier Alblas / Verbunt - WaarBenJij.nu Kennismaking met Bosnië - Reisverslag uit Bosanski Petrovac, Bosnië en Herzegovina van Gerard en Reinier Alblas / Verbunt - WaarBenJij.nu

Kennismaking met Bosnië

Blijf op de hoogte en volg Gerard en Reinier

28 Mei 2014 | Bosnië en Herzegovina, Bosanski Petrovac

28 mei 2014. Van Plitvicka Jezera naar Bosanski Petrovac. 90,41 km. 977,68 km vanaf de start

Voor Gerard is de vakantie nu eindelijk begonnen omdat er niet na elke 2 km een ESSO benzine station gepasseerd wordt, waardoor hij alsmaar aan zijn werksituatie wordt herinnerd. Daarnaast zijn wij ook blij dat in de bergdorpjes die wij passeren de vrouwen ons enthousiast toezwaaien (waren wij overigens ook in NL aan gewend) maar ook door de mannen. Vandaag de grens met Bosnië gepasseerd en direct al in een totaal andere cultuur beland. Niet alleen wordt de horizon systematisch gekenmerkt door vlijmscherpe minaretten maar ook zijn de sanitaire faciliteiten bij onze eerste korte stop in Bihac van een standard waar wij zelfs in het verarmde gedeelte van Frankrijk niet aan gewend waren.
Bihac, de stad waar de eerste bouwstenen door het communistische Joegoslavië gelegd werden toen Tito in de 2e WO alle partizanen onder één gezag wist te stellen.
De Duitse bezetter sprak sindsdien dan ook over "Tito's Staat". Ook in de recente oorlog van 1993 speelt deze stad een belangrijke rol omdat de Servische troepen onderleiding van de, in NL maar al te bekende generaal Mladic, het gebied rondom Bihac bombardeerde, maar de stad nooit kon innemen.
Thans beland in een motel, genaamd Nr 9, iets waar wij nogal een probleem mee hebben omdat wij altijd voor de eerste positie gaan.
Onze confrontatie met de Bosnische cultuur voortgezet door het consumeren van een "Cevapi, Lepinja-schotel", een gerecht van lamsgehakt, omhuld met gegrild deegbrood. Zoals eerder genoemd, onze heimwee wederom verwerkt met Bosnische wijn en whisky.

• 28 Mei 2014 - 23:12

Guilermo Rosso:

Dit klinkt beter, snel van de pen, vastberaden en wetend wat er komen gaat. Historisch zal het wel weer een gooi naar het meest waarschijnlijke zijn, maar soit, now we are talking.
    Leuk te horen dat het zo bevalt. Lekker slapen en morgen vroeg weer op om goed door te trappen.

• 28 Mei 2014 - 23:53

Marja:

Door jullie dus al heel wat kilometertjes weggepeddeld.
    Esso voorbij.... nu verder op eigen kracht...naar..
    De minaretten van Bosnië.... wellicht kan Allah morgen voor een zonnetje zorgen..!!
    En zo niet dan maar een dag een kilometertje minder???/
    Geen vrachtwagens meer op de fietspaden?
    Wens jullie een verrassend mooie hemelvaartsdag. (de files lossen we hier wel op)
    Goede voortzetting R&G.

• 29 Mei 2014 - 13:34

Peter En Francette:

We genieten weer van jullie bijzondere reisverslagen. Ach en in Bosnië moet je maar denken beter een minaretje voor je neus dan een sigaretje onder je neus, toch? Zijn benieuwd of jullie wat mee krijgen van de overstromingen. Veel succes met de volgende kilometers.

Groet van P&F

• 29 Mei 2014 - 15:44

Ad En Corry Wouters:

Dag Gerard en Reinier,

• 29 Mei 2014 - 15:52

Ad En Corry Wouters:

Hallo Gerard en Reinier, Chapeau voor jullie twee!!!!!! Gisteren van Marja jullie reissite gekregen. Zojuist gelezen over de aankomst in Bosnië. Dit is echt een andere wereld, maar hopelijk worden jullie flink aangemoedigd door de plaatselijke bevolking. Wat een ervaring moet dit zijn en bovendien: ongelofelijk knap! Heeft Allah gezorgd voor mooi weer? Wij gaan met grote belangstelling de verhalen lezen. Geniet ervan en......blijf voorzichtig! Sukses. De overburen.(eindelijk!)

• 29 Mei 2014 - 16:10

Renée:

Terwijl het Zeeuwse zand al weer van mij afgespoeld is en verwend werd met een heerlijk kopje koffie met appelgebak bij Nan, beleef ik het geploeter van jullie vanuit een luie stoel.
    Nu moet ik toegeven dat het ondanks de regen in Zeeland het voor mij geen afzien was.
    Voor jullie wel. Zijn de bergen hoger dan op papier???
    Geen esso stationnetjes maar wel essence in de vorm van een behoorlijke maaltijd. Goed eten zodat jullie de bergen met gemak kunnen bedwingen.
    En wat betreft nr. 9. Ik zou zo zeggen enige bescheidenheid jullie zou passen!!!!!.
    Succes met de voortgang van de reis.

• 29 Mei 2014 - 18:28

Bert:

Beste Reinier en Gerard,
    Ook hier wordt gefietst. Vandaag (Hemelvaart) met Marguerite helemaal van Bavel naar Molenschot gefietst als training (voor haar!!) voor as zondag wanneer ik 15 man mag aanvoeren langs de "Dodendraad" tussen Hoogstraten en Baarle Hertog/Nassau over een afstand van ca 25-30 km. Gedachtig aan het begin van WO.I zijn daar een aantal stukken gereconstrueerd van de barriére tussen neutraal Nederland en bezet België, vanwege de smokkel die tussen deze landen plaats vond. Op de "Dodendraad"stond 2.000 volt. En gezien de Belgen in die tijd nog geen weet haden van elektra, zijn in die omgeving 44 mensen (waarvan drie kinderen) door die draad om het leven gekomen.
    Nu is het allemaal wat vriendelijker en wordt halverwege de fietstocht een lunch met asperges geserveerd. Dus niet van die strapatzen van meer dan 100 km, maar een acceptabele afstand met een gepaste lunchpauze.
    Ik denk niet dat Allah iets in te brengen heeft wat het weer betreft. Dus 's avonds (gezicht naar Mekka) op je matje is echt niet nodig. Ik weet niet of jullie de info van Gerrit kunnen krijgen, maar hij is over het algemeen een zeer betrouwbare bron.
    Reinier, ik zou toch voorzichtig zijn met het oversteken van de gang en het betreden van kamers met dames. Je weet nooit of er al iemand je voor is geweest. en je weet ook niet of er misschien iemand na je binnen komt. Mijn advies is: niet meer doen.
    Wees op je hoede en strijk de lokale bevolking niet tegen de haren in.
    Hartelijke groet, Bert